Plac zabaw w przedszkolu – jakie urządzenia zabawowe wybrać? – Eplacezabaw

Plac zabaw w przedszkolu – jakie urządzenia zabawowe wybrać?

Zgodnie z zapowiedzią wracam do tematu inwestycji w plac zabaw w przedszkolu. Jak już wykazałem, mam nadzieję, w ubiegłym tygodniu, zdecydowanie warto, by przy każdym przedszkolu powstał plac zabaw, bo ma to bardzo pozytywny wpływ na rozwój psychiczny i fizyczny najmłodszych.

Dzięki sprzętom, które znajdują się na każdym placu zabaw na świeżym powietrzu, dzieci uczą się kontrolować swoje ciało, poznają jego ograniczenia, zdobywają umiejętność koordynowania i planowania swoich ruchów, uczą się również utrzymywać równowagę.

To ważne jakie urządzenia zabawowe przygotujemy dla przedszkolaków!

Umieszczanie urządzeń nie może być przypadkowe, nad całością powinni czuwać specjaliści. Dla rozwoju dziecka ważny jest zarówno rodzaj, wymiar, jak i materiał, z jakiego zostały wykonane sprzęty. Odpowiednie dobranie wyposażenia na place zabaw ma bezpośredni wpływ na prawidłowy rozwój bawiących się na nim dzieci.

Niektóre elementy wyposażenia placów zabaw jak np. belki balansującewspomagają prawidłową równowagę. Dzieci bawiąc się nabywają umiejętności balansowania ciałem oraz koordynacji swoich ruchów. Takie elementy placów zabaw są szczególnie przydatne dla dzieci, które mają problemy z równowagą lub zbyt często potykają się i przewracają. Dla najmłodszych ciekawym rozwiązaniem może być ławka-równoważnia:

6199

Piaskownica nie stwarza ograniczeń wiekowych. Podczas zabawy w piaskownicy dziecko rozwija zmysł dotyku, ponieważ dotykanie piasku pobudza receptory czuciowe na dłoniach. Stawianie babek z piasku wspomaga rozwój kreatywności i precyzję.

Szczególnie polecamy dla przedszkolaków piaskownice z zadaszeniem, np.:

4253

Huśtawka jest dostosowana do wieku użytkowników. Dla najmłodszych (dzieci do lat 3) przeznaczone są stabilne huśtawki z oparciem i poprzeczką zabezpieczającą, przedszkolaki nie wymagają już takich zabezpieczeń, ale warto to przemyśleć.

Bujanie się na huśtawce ćwiczy utrzymywanie równowagi, koordynację ruchów, a także siłę mięśni nóg, tułowia i ramion.

Ruch wytworzony przez huśtawki wahadłowe wpływa relaksacyjno i uspokajająco na dziecko. Wiele dzieci nadpobudliwych potrafi wyciszyć się mogąc korzystać z tego typu elementów placu zabaw.

Taka ciekawa huśtawka może zmieścić kilkoro przedszkolaków na raz:

4157

Drabinki świetnie sprzyjają pracy obu półkul mózgowych (dzięki naprzemiennym ruchom rąk i nóg). Wspinanie się ćwiczy równowagę, koordynację ruchów i siłę rąk.

Różnego rodzaju drabinki i elementy wspinaczkowe wpływają na odpowiednią koordynację ruchową dziecka. Wspinaczka wpływa na poprawę zręczności i wzmocnienie mięśni kończyn.

Zabawa na drabinkach uczą przemyślenia kolejnego kroku, dzięki czemu dzieci uczą się planowania swoich ruchów.

Wybierając zestaw sprawnościowy dla przedszkolaków warto skonsultować się ze specjalistą, który doradzi, jaka wysokość i stopień trudności będzie tu odpowiedni.

Zjeżdżalnie uczą balansowania własnym ciałem (przyjmowania takiej pozycji, żeby prawidłowo zjechać i nie upaść na końcu na pupę). Tak ćwiczy się równowagę. I robi się to stopniowo, dlatego dla najmłodszych przeznaczone są odpowiednio dostosowane do ich możliwości mniejsze zjeżdżalnie:

4201

O tym, jak dobierać urządzenia na plac zabaw opowiadał dokładnie w naszym video blogu Tomek Tyliński.

Mam nadzieję, że pomogłem nieco w podejmowaniu decyzji jakie urządzenia zabawowe warto kupić na plac zabaw przy przedszkolu. Przy okazji przypominam, że zespół San+ jest zawsze gotowy do pomocy!

Paweł Antkowiak

Sun+

Powered by WordPress